Dyje | 101 cm |
Otava | 37 cm |
Vltava | 104 cm |
Vltava | 97 cm |
Březen 2025
|
||||||
Po | Út | St | Ct | Pá | So | Ne |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
31 |
01.01.24 | NEJRYCHLEJŠÍ ON... |
01.01.24 | POTŘEBUJETE NAL... |
01.01.24 | RYCHLÁ A JISTÁ ... |
01.01.24 | RYCHLÁ A JISTÁ ... |
Dobrý den, byli jste na mnoha místech podvedeni a tentokrát hledáte čestného člověka, který...
SPECIÁLNÍ NABÍDKA PŮJČKYDobrý den, jsem JIRI JAROS, poctivý soukromý věřitel poskytující rychlé půjčky do 1...
SPECIÁLNÍ NABÍDKA PŮJČKYDobrý den, jsem JIRI JAROS, poctivý soukromý věřitel poskytující rychlé půjčky do 1...
SPECIÁLNÍ NABÍDKA PŮJČKYDobrý den, jsem JIRI JAROS, poctivý soukromý věřitel poskytující rychlé půjčky do 1...
Hluboce vážený a milý pane spisovateli. S hlubokým zármutkem v srdci Vám oznamuji, že vodácký bůh Melounek se definitivně vzdal patronátu nad našimi vodními toky. Dle kusých informací usuzuji, že se přesunul kamsi na severovýchod do míst, kam démon vodácké globalizace ještě nezaťal svůj spár. Kde řeka je stále ještě řekou a vodák vodákem. Kde pádlo šedého říčního vlka ještě opravdu šplouchá, neboť jednak nemá problém probít se tlačenkou lodních trupů k vodě a jednak není přerušeno řevem vodních turistů. Kde lodě před vyplutím není třeba nafouknout, a proto jsou štíhlé a krásné. Kde ještě existují tůně, nad kterými se sklánějí vrby a peřeje, ve kterých řeka zpívá. Kde se táboráky nehasí recyklovaným pivem a kde ještě může v hebkém oparu ranní mlhy potkat vodáckou holku peroucí trenýrky svému kormidelníkovi.
To, co se na českých řekách děje dnes, připomíná ze všeho nejvíc letní páteční odpoledne na pověstné euroroletě D1 v podání nesvéprávných adeptů kursu kamikadze. V některých úsecích je provoz tak hustý, že mezi tábořišti lze se pohybovat suchou nohou a to středem řeky. Na této pouti je prakticky zbytečné užívat zprofanovaného vodáckého pozdravu „ahoj“. Jednak proto, že byste se uzdravil k smrti, jednak proto, že většina lidí, které cestou potkáte, jsou Němci, Holanďané, Rusové, či Japonci, kteří češtinu zhusta neovládají. A nejen z tohoto důvodu je používání vodácké hantýrky na vodě obecně nežádoucí. Budete-li mít totiž štěstí a narazíte na střízlivého Čecha, bude se pravděpodobně i tento na termíny jako zabalák, šprajc, komínek, koňadra, či volej dívat jako Xi-Xao na flašku od coca-coly. Zareaguje možná na špricku, ale rozhodně jinak, než byste čekal.
Vydá-li se ještě dnes skutečný vodák na cestu řeky, musí se smířit s tím, že se v pestrobarevném babylonu lidských typů, národností a plavidel ztratí jako plivanec v Kersku. Není již jeho úkolem provést loď nástrahami řeky a získat tak obdiv oddaného háčka, ale najít pro svou loď alespoň kousek volné vody. Což se zpravidla i zkušenému matadoru vodáckého řemesla podaří tak jednou denně. Klasickému vodákovi, který ještě pamatuje doby, kdy lágroval na Krávovně uprostřed července sám, tak připadá cesta po dnešní řece jako obraz vodácké apokalypsy.
I řeka samotná se změnila. Není již sportovním výkonem spustit se šlajsnou, kde záludný šutr pod hladinou číhá, aby rozpáral kýl vaší lodi. Lidská touha po řádu a pořádku vytrhala již dávno většině šlajsen zuby a změnila je v neškodná betonová koryta, kterými se denně s pádlem vysoko nad hlavou spouští stovky a tisíce vodáckých nýmandů, kteří po úspěšném projetí propustí zaplavují okolí vítězným rykem. A je jim úplně jedno, že svého skvělého sportovního výkonu (zdolání asi metrového převýšení) docílili na raftu, původně zkonstruovaném pro sjezd Niagarských vodopádů. Ostatně klasické laminátové lodě, či dokonce dřevěné žebrovky patří dnes už pouze do říše bájí a v našich vodách jsou vzácnější, než v české politice politik, který nekrade. Neprorazitelné plastové lodě pomalu obrušují zapomenuté šutry ve zbytcích peřejí a s nimi mizí i sláva vodáctva. Hliníková pádla s umělohmotným listem, která většina dnešních vodáků nazývá vesly, nikdy nepraskají, neb splňují přísná bezpečnostní kritéria komise Evropské unie pro osobní plavbu. Jako příjemné osvěžení působí v tomto kontextu na vodáka setkání s vorem zvícím jihočeské návsi, na kterém parta študáků slaví silvestr.
Zcela neomluvitelné je pak chování většiny účastníků vodního provozu. Háčci nepádlují, neb neví, že musejí. Kormidelníci k tomu mlčí, neb neví, že jsou kormidelníci a tedy pány tvorstva. Jsou ostatně zhusta rádi, že jim při záběru nevypadne z ruky pádlo a z pusy čvaňhák. Díky tomu háčci nemají potřebu remcat a obdivovat své kormidelníky a přestávají tím býti háčky. Z této a z výše uvedených příčin hlásí šutry až ve chvíli, kdy je, jak říká můj přítel hrobník „cítí pod řiťů“. Jinak se opalují, chytají lelky a jim příbuzný hmyz a nechápou, proč je loď opatřena dvěma vesly, rozuměj pádly. Všeobecná nuda a vzájemná neúcta háčkovského a kormidelnického stavu je pak kompenzována nadměrnou spotřebou levného alkoholu, díky níž můžeme být svědky kuriózních situací, jako je sjíždění jezu pozpátku, slalom na voleji, či nedobrovolné opuštění tábořiště.
Když vodák opustí cestu řeky, nemusí dlouze hledat hospodu. Je jich víc než milo. Stojí na každém kilometru řeky, plují po ní a ty v oblasti tábořišť se ze všeho nejvíc podobají menze ČVUT. Vodák se v nich už nepotkává s partou, neb se v pulzujícím a řvoucím davu partě ztratí. Též neklábosí, protože překřičet randál vodácké hospody je dnes stejná pošetilost, jako chtít si to rozdat s baterií motorových pil na Šumavě, v době kůrovcové kalamity. Z téhož důvodu nehraje na kytaru a nezpívá. Nedivte se, pane spisovateli. Myslím, že byste se taky nesnažil rozbalit Vodáckou holku v narvaném vagonu metra.
Vodákovi zbývá jen krátká chvíle těsně před svítáním, kdy davy konzumentů částečně usnou a částečně zkolabují a kdy kioskář znechuceně vypne magneťák a zaklapne okénko. V ten okamžik zalká vodákovo ukulele tmou a řeka se na chvilku probudí do dávno, dávno minulých let. A žabí vodníčci, kteří ještě neodešli dobrovolně do Brixenu, vylezou na břeh a kvákavými hlásky se přidají. Ale ne na dlouho. Po několika prvních akordech se rozsvítí nejbližší karavan a vyběhne z něj rozlícený Teuton s nůžkami v ruce. Přestřihne vodákovi struny, vykopne pár stanových kolíků a s chrchláním se vrátí k manželce vyspávat opici.
Vodák si sbalí kytaru do vlhkého futrálu a mezi auty a karavany se proplazí ke stanu. Cestou si odře kolena a zamokří poslední pár suchých ponožek. Rozepne zip a stan ho pokropí ranní rosou. Nasouká se do studeného spacáku a třikrát se převalí. Pak vyleze ven, pohladí loď, zapálí si cigárko, sedne si na břeh řeky a chvíli poslouchá to ticho. Ještě přemýšlí, jestli nemá probudit háčka, aby aspoň chvíli poslouchala s ním, ale neudělá to. Je mu samotnému dobře. Navíc za tři hodiny beztak vstávají, tak ať se holka aspoň trochu vyspí. Ono vlastně nevadí, že nepádluje, nehlásí šutry, nevaří, nestaví stan a nezahřívá spacák. Jinak je to konečně docela dobrý hák. A zítra je čeká kus řeky. Vodák típne nedokouřenou cigaretu, odpustí Teutonovi zničené struny, smíří se s Holanďany, Japonci, ba i Rusy a definitivně zaleze do spacáku. Když usíná, drobně se rozprší.
Takže, hluboce vážený a milý pane spisovateli, ono to vlastně ještě není tak úplně na h….
Honza Brož - skupina Devítka www.devitka.cz
Přezdívka: | |
E-mail: | |
Prosím opište text: | |
Komentář: | |